Onnea lapseni, teinini

 

Onnea lapseni.
Täytät tänään 13 vuotta.
Teini-ikä.


Se herättää äidissä hämmennystä, onnea ja jotakin kummallista haikeutta. Samaan aikaan koen suurta ylpeyttä ja ihastusta sekä kaipausta ja sitä haikeutta katsoessani sinua.

Miten hieno nuori mies sinusta onkaan kasvanut. Miten kaikkien koettelemusten jälkeen jaksat olla positiivinen ja rohkea. Nouset aina jaloillesi, luotat tulevaan, katsot mennyttä ristiriitaisin, mutta lempein silmin, uskot hyvään, uskot ihmisiin, itseesi et aina. Vielä. Tiedän, että pärjäät aina.

Kuitenkin kaipaan sitä pientä poikaa, joka lauloi omia höpö-laulujaan, sylitteli ja hassutteli. Häntä, joka kertoi tarinoita elämästä, jota eli ennen tätä nyt elettävää elämää. Miten seikkailit Kiinan armeijassa, ratsastit lohikäärmeellä ja saavuit Ruotsin kuningattaren hovista lapsekseni. Kerroit, miten valitsit minut äidiksesi. Hurmasit kaikki niin naapurustossa kuin Pori Jazzin konserteissa pitäessäsi omaa showtasi. Se pieni, rohkea pellavapää, jolle äiti oli koko maailma. 


Näin sinä opetat minua. Lainaa vaan.  Olet opettanut paljon. Olet kokenut paljon. Enemmän kuin olisi kohtuullista. Siitä olen pahoillani. Kesken huolettoman lapsuuden jouduit suurimpaan koettelemukseen, kohtaamaan kamaluutta ja selviämään niin hurjista kivuista ja oloista, ettei pysty ymmärtämään. Syöpä on ollut suurin koulumme, sinun ja koko perheen. On sitä edelleen.

Olen pahoillani, että jouduit sen kokemaan. Olen pahoillani, että se on jättänyt jälkensä. Olen pahoillani, että heräät tähänkin syntymäpäivään syövän muistutukset tuntien. Olen pahoillani, etten voinut sinua suojella taudilta. Olen pahoillani, että matkallasi on ollut paljon haasteita. Olen pahoillani, että niitä tulee jatkossakin olemaan.



Ja juuri siksi, olen sinusta ihan äärettömän ylpeä. Et ole menettänyt positiivisuuttasi, uskoasi etkä sitä hurmurimaisuuttasi. Olet maailman paras isoveli, olet sitä sekä pikkuveljellesi että isoveljellesi. Olet erityisen veli, josta itsestä tuli erityinen. Olet rohkea, rohkeampi kuin minä milloinkaan. Olet sinnikäs, muut huomioiva, empaattinen. Sinulla on suuri sydän. Annat anteeksi kurjimpiakin juttuja, et kanna kaunaa. Rakastat ja näytät sen. 


 



Lupaan pitää puoliasi aina. Taistella rinnalla. Lupaan myös päästää irti, luottaa ja kannustaa. Lupaan antaa sinun tehdä omat virheesi ja auttaa nousemaan taas jaloilleen. Lupaan olla läsnä aina, kun minua tarvitset. Lupaan tuuppia sinua eteenpäin.

Lupaan, että vielä löydät heidät, joille kelpaat omana itsenäsi. Koska parhaimmillasi olet juuri itsenäsi, ilman rooleja ja yrittämistä. Olet hieno, tärkeä, rakas. Paras sinä!

Onnemme on, että olet yhä siinä. Jokainen syntymäpäiväsi on suuri lahja.
Olet enemmän kaikkea kuin itse ymmärrätkään.

 

 

 

What do you want to do ?
New mail

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lapsikin sairastuu syöpään.

Se ei ole ohi, kun se on ohi

Pacing - lajeista haastavin